+ Yorum Gönder
Gizliyara Güncel Konu Arşivi ve Bilgi Hazinesi Forumunda Klasik dönem bestecilerinin eserleri Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Klasik dönem bestecilerinin eserleri









  2. Dr Zeynep
    Bayan Üye





    klasik dönem bestecilerinin eserleri


    klasik dönem bestecilerinin eserleri hakkında bilgi


    Franz Joseph Haydn (1732-1809)

    31 Mart 1732 ’de Avusturya nın Rohrau kentinde doğan Haydn, yoksul bir ailenin çocuğu idi. Ailesi onu, 6 yaşında iken bir koroya katılmak üzere Viyana ’ya gönderdi. Sesi kalınlaştıktan sonra da Viyana’da kalarak müzisyenlik yapmaya devam etti, bestecilik dersleri aldı. 1761de Esterházy ailesinin yanında iş buldu ve hayatının 30 yıldan fazlasını bu soylu aileye hizmet ederek geçirdi. İşi, onların istekleri ve ihtiyaçlarına uygun müzik bestelemekti. Diğer bestecilerden ve müzik çevrelerinden uzak oluşu, onun yaratıcılığını ortaya çıkardı, ününün yayılmasına ise engel olmadı. 1780 lerde besteleri tüm Avrupa’da çalınmaktaydı. Ününden ötürü çeşitli yerlere davet edilir ve davet edildiği şehirde ilk kez çalınmak üzere bir eser bestelemesi istenirdi. Bu şekilde yazdığı Paris Senfonileri ve Londra Senfonileri en çok bilinenlerdir. Yaylı dörtlüleri için yazdığı eserlerde de kendinden öncekilerden farklı olarak her çalgıya eşit rol vererek yenilik getirmiş ve bu düşüncesiyle Mozartı etkileyerek Haydn’a adanmış altı kuartet bestelemesine neden olmuştur.Beethoven ’ın ilk dönem eserlerinde de Haydn etkisi görülür. İki sanatçının 1781 de başlayan arkadaşlıkları yıllarca sürmüştür.Beethoven a ise Esterhzy sarayında özel ders vermiştir.
    100 kadar senfoni, çok sayıda konçerto, oda müziği eserleri, 40 sonat, şarkılar, oratoryolar bestelemiştir.
    Haydn, Esterházy ailesinin müziksever üyesi Prens Nikalaus öldükten sonra emekli olmuş ve daha önce Viyana’ya kadar gitmesine bile izin verilmeyen ortamdan kurtulup seyahat özgürlüğüne kavuşmuştur. 2 defa İngiltere’ye giden Haydn, Oxford Üniversitesi’nden fahri doktor unvanını aldı; ömrünün son yıllarında ise Viyana’ya yerleşerek koro ve orkestra için Yaratılış Oratoryosu, Mevsimler Oratoryosu gibi dini koro ve orkestra eserleri besteledi. 9 Mayıs 1809 ’da Viyana’da hayatını kaybetti.


    Eserlerinin Hikayeleri

    Eserlerinin çoğunun hikâyesi vardır. Örneğin 45 numaralı senfonisi, Veda Senfonisi olarak bilinir. Eserin dördüncü bölümünde 2 ya da 3 müzisyen kendi bölümlerini bitirir ve müzik halen sürürken sahneyi terk eder; bu, sahnede şef ve tek bir kemancı kalana kadar sürer. Bu senfonide Haydn ve müzisyen arkadaşlarının kış mevsiminde şehirdeki ailelerinin yanına dönmek istediklerini Prens Esterházy’e anlatmak istedikleri hikâye edilir. Prens mesajı almış ve onlara izin vermiştir. Sürpriz Senfonisi denilen 94 numaralı senfonisini ise akşam yemeği sonrasındaki konserlerde dinleyicilerinin çoğunun uyuduğunu anladığında bestelediği söylenir. Haydn’n çoğu senfonisi gibi canlı birinci bölümle başlayıp; yumuşak, yavaş tempolu ikinci bölümle devam eden senfoni dinleyicilerin uykuya daldığı sırada davullar ve çok yüksek sesli telli çalgıların melodisi ile onları uyandırır.

    Başlıca Yapıtları

    Franz Joseph HAYDN, hayatı boyunca 800'ün üzerinde besteye imza atmış, bunların yanında 450'nin üzerinde şarkının düzenlemesini yapmış klasik müzik tarihinin en verimli sanatçılarından biridir.

    Oratoryoları

    Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz - 1796Die Schöpfung - 1798Die Jahreszeiten - 1980

    Operaları
    La Canterina-1766II Mondo della Luna-1777L'isola disabitata-1779La fedelta premiata-1780Armida-1783




  3. Dr Zeynep
    Bayan Üye

    Domenico Scarlatti


    Giuseppe Domencio Scarlatti, (d. 26 Ekim 1685, Napoli, İtalya - ö. 23 Temmuz 1757) Madrid, İspanya.

    Hayatının büyük bölümünü İspanya ve Portekiz'de geçiren İtalyan besteci. Barok dönemde yaşamış olmasına karşın, müziği daha çok klasik dönemi etkilemiştir.

    Hayatı ve müzik kariyeri
    1685 yılında Napoli'de doğan Domenico Scarlatti'nin babası da kendisi gibi ünlü bir besteci olan Alessandro Scarlatti'ydi. Küçük yaştayken babasının yanı sıra devrin diğer ünlü müzik adamları Gaetano Greco, Francesco Gasparini ve Bernardo Pasquini'den ders aldı.

    Uzun yıllar İspanya ve Portekiz'de müzik yaşamına devam eden besteci 72 yaşında Madrid'de öldü.
    Müziği
    Scarlatti'nin çok az eseri yaşadığı sürede basılma şansı bulabildi ve sonraki 250 yıllık süre zarfında dağınık şekilde yayınlandı. Buna karşın özellikle Chopin, Brahms, Bartok, Horowitz gibi Romantik dönem bestecilerini sonatları ile etkiledi.

    Scarlatti çoğu ikili formda tek bölümlük beş yüzün üzerinde sonat besteledi. modern piyano tekniği bu sonatlardan geniş ölçüde etkilenmiştir. İçlerinden bazıları hem akortsuz tonların veya grupların kullanımı hem de uzak tuşların alışılmadık kullanımında, harmonik canlılık göstermektedir. Besteci ritim ve müzikal sözdizim konularında da bir öncüdür.
    Eserleri
    Klavsen virtüözü Scott Ross 1985 yılında bestecinin doğumunun 300. yıl dönümünde 555 sonatı da icra etmiştir. Bu sonatların, üç org ve birkaç enstrümantal süit haricinde tümü klavsenledir. Yine bir başka ünlü icracı Horowitz bestecinin sonatlarını klavsen yerine piyanoda çalmıştır




  4. Dr Zeynep
    Bayan Üye
    Baldassare Galuppi

    Baldassare Galuppi (d. 18 Ekim 1706 Burano, Venedik, İtalya – ö. 5 Ocak 1785 Venedik ) özellikle "opera buffa" janrında operalar hazırlamış olan bir Venedikli İtalyan besteci.
    Venedik'in sekiz deniz mili yakınlarindaki "Burano" adasında dogdu. Bu nedenle Il Buranello lakabıyla anılmıstır. Ilk muzik egitimini bir asıl sanatı berberlik olan ama iyi keman caldıgı icin komedi tiyatrolarında kemancılık da yapan babasından aldi. 16 yasında Venedik sehrine giderek sehrin cesitli kiliselerinde org calarak hayatını kazanmaya basladi.

    Opera besteleme sanatının ana prensiplerinden bile habersiz olmakla beraber 1722de La fede nell'incostanza ossia gli amici rivali adlı hazırladıgı opera buffo'yu Venedik yakınlarında bir kasaba olan "Chiaggo"da sahneye koydu. Bu sahnelenme seyricilerin yuhalari ile sona erdi.

    Bundan cok morali bozulan Galuppi babasinin meslegi olan berberlige donmege karar verdi. Fakat besteci ve muzisiyen "Benedetto Marcello" tarafindan "Antonio Lotti" adli bir unlu muzik egitmeninden dersler almak uzere bir muzik okuluna gitmeye ikna edildi. Bu okulda uc yil muzik prensipleri ve kompozisyon ogrendi . Bu sirada hocasi Lotti tarafindan cok iyi bir muzisiyen olacagi tahmin edildi. Derslerine devam etmekte iken Venedik'te bulunan opera tiyatrolarinda klavsenci olarak calıstı ve bu arada kendinin hazirladigi kisa klavsen parcalarini "repriz" ve "pastis" olarak halka duyurmayı basardı. Okulu bitirdikten sonra bir profesyonel klavsen calgicisi olarak kisa zaman icin Floransa'ya gidip oradaki tiyatrolarda calıstı.

    1729da Venedik'e geri dondu. "Dorindo" adlı bir opera librettosu hazirlamis olan Benedetto Marcello tarafindan bueseri bestelemeye cagrıldı. Hazirladigi opera eseri 1729da Paskalya eglentileri sirasinda Venedik "Teatro di Sant'Angelo" tiyatrosunda sahnelendi ve seyirci tarafindan cok begenildi. Galuppi bu eserinde ve sonraki opera eserlerinde muzik harmonisinin cekiciligi dolayisiyla degil de sarkilarini neseliligi, taskin coskusu ve zarif sekilleri ile isim yapmistir.

    Bundan sonra da Galuppi kendini yetistirmeye devam edip klavsen calmayi iyice ogrenmeye koyulup bu calgi uzerinde bir virtuoz oldu. Diger taraftan hicbir ara vermeden 1729dan olene kadar hazirladigi her opera eseri Italya'nin her opera evinde basari ile yapimlanip sahnelendi.

    1740da Venedik'te "Ospedale dei Mendicanti" adli kuruma muzik direktoru olarak atandi. 1748den itibaren San Marco Bazilikası'inda koro sefligi yapip 1762e kadar Venedik'te en onemli muziksel gorev olan bazilika muzik direktorlugu gorevini yuklendi. "Conservatorio degli incurabili" adli muzik konservatuarinda muzik hocaligi yapti. Ayni zamanda Venedik'te birkac kilisede organist olarak gorevde de bulundu. 1741 ile 1743 doneminde Londrada calisti ve 1765 ile 1768 doneminde ise San Petersburg'a II. Katerina tarafindan davet edilerek orada saray muzik direktoru görevi yapti.

    Hazirladigi ilk "opera buffa" janridaki eser 1749da L'Arcadia in Brenta adli opera oldu. Bunun librettosu unlu Italyan oyun yazari Carlo Goldoni tarafindan yazilmisti. Bundan sonra Galuppi birkac tane daha cok basarili Goldoni'nin librettosunu yazdigi operalar hazirlanmistir. Bunlar arasinda en unluleri 1754de Il filosofo di campagna ve 1750de Il mondo della luna sayilabilirDaha sonra hazirladigi 1760da L'amante di tutte ve 1761de I tre amanti ridicoli adli operalarin librettosu bestecinin kendi oglu olan Antonio Galuppi tarafindan "A.Liteo" adli takma-ismi altinda hazirlanmistir.

    Galuppi'in yasaminin son yillarinda opera eserleri hazirlamasi yavaslamistir ve besteci kendini cok sayida klavsen parcasi ve birkac oratoryo hazirlamaya adamistir. Hayatinin son yillarinda Baldassare Galuppi Venedik'in en iyi bilinen ve en cok saygiya deger bulunan muzisiyeni olmustu. Ingiliz yazar Charles Burney 1770de onu buyuk bir ailesi ile birlikte; san ve sohret icinde ve epeyce servetli bir muzisiyen olarak gormustu. Hayatinin sonuna kadar gencliginin canlilgini ve neseliligini kayibetmedigi bildirilir ve bu hazirladigi bestelerde yansimaktadir. 1785de 79 yasind hayatina gozlerini yummustur ve anisina San Mark Bazilikasi'nda "requiem" mass ilahisi ve ayini yapilmistir.

    Operalar

    * La fede nell'incostanza, ossia gli amici rivali (1722)
    * Dorinda (1729)
    * Odio Placato (1730)
    * Argenide (1733)
    * L'ambizione depressa (1735)
    * Elisa regina di Tiro (1736)
    * La ninfa di Apollo (1736)
    * Tamiri (1736)
    * Ergilda (1736)
    * Alvilda (1737)
    * Gustavo I, re di Svezia (1740)
    * Aronte, re de' sciiti (1740)
    * Berenice (1741)
    * Madama Ciana (1744)
    * L'ambizione delusa (1744)
    * La libertà nociva (1744)
    * Forze d'amore (1745)
    * Scipione nelle Spagne (1746)
    * L'Olimpiade (1747)
    * Arminio (1747)
    * Arcadia in brenta (1749)
    * Il Page della cuccagna (1750)
    * Arcifanfano, re dei matti (1750)
    * Alcimena, principessa dell'isole fortunate (1750)
    * Il mondo della Luna (1750)
    * La mascherata (1751)
    * Artaserse (1751)
    * Ermelinda (1752)
    * Il mondo alla roversa (1752)
    * Il conte Caramella (1752)
    * Le virtuose ridicole (1752)
    * Calamità de' cuori (1752)
    * I bagni d' Abano (1753)
    * Il filosofo di campagna (1754)
    * Antigona (1754)
    * Il povero superbo (1754)
    * Alessandro nell'Indie (1755)
    * La diavolessa (1755)
    * Nozze di Paride (1756)
    * Le nozze (1756)
    * Sesostri (1757)
    * La partenza e il ritorno de' marinari (1757)
    * Adriano in Siria (1760)
    * L'amante di tutte (1761)
    * I tre amanti ridicoli (1761)
    * Ipermestra (1761)
    * Antigono (1762)
    * Il marchese villano (1762)
    * Viriate (1762)
    * L'uomo femina (1762)
    * Il puntiglio amoroso (1763)
    * Il re alla caccia (1763)
    * Cajo Mario (1764)
    * La donna di governo (1764)

  5. Dr Zeynep
    Bayan Üye
    Giovanni Battista
    Pergolesi,
    (d. 4 Ocak 1710 Jessi, Marche, İtalya – ö. 16 Mart 1736 Pozzuoli, İtalya)
    Napoli'li bir besteci, org ve keman sanatçısıdır.

    Jesi, Marche kasabasında doğmuştur. Kısa hayatında dramatik müzikte birçok yenilikler yapmakta başarılı olmuştur. İnsan sesine yazdığı eserlerle dikkati çekmiştir. Pergolesi özellikle "Comedia dell`arte" adı verilen klasik İtalyan komedilerinin müzikal ve lirik elemanlarla pekleştirilmesi olan "Opera buffa" tarzının ilk bestecilerinden birisidir. İlk operası "lI Maestro di Musica" olup, müzikal bir intermezzodur. Aynı tarzda yazılmış olan "La Conversione" adlı eseri 1731 yılında temsil edilmiştir. La Serva Padrona (Hanım olan hizmetçi)" ilk defa 1733`te ciddi operası "Il Progionier Superbo"nun ikinci ve üçüncü perdeleri arasında oynanmıştır. Hala günümüzde geçerliliğini sürdüren bir bestesi "Stabat Mater" adlı ilahidir.

    Ayrıca, Hamisi Prens Stiglione için yazılmış trio sonatları piyano parçaları, senfoniler ve konçertoları vardır.

    Henüz 26 yaşında iken Pozzuoli'de veremden ölmüştür

  6. Dr Zeynep
    Bayan Üye
    Thomas Augustine Arne 

    (d. 12 Mart1710 - ö. 5 Mart1778)
    İngiliz bir bestecidir.
    En iyi bilinen eseri Alfred (1740) adlı müzikli oyun (masque) icin bestelediği Rule Britannia adlı şarkıdır. Bestelerini Klasik opera stiline müziğine göre hazırlamıştır. Bestelediği müzik eğlendirici ve kolay anlaşılan melodiler ile dolu olmakla nitelendirilmektedir.

    Babasi ve buyukbabasi Londra'da mobilyaci olan bir Katolik ailenin oglu olarak Londra'da 12 Mart 1710 da dogdu. Ailesinin serveti ve geliri buyuk dalgalanmalar gostermistir. Thomas Arne cocukken babasinin serveti dolayisiyla zamaninin moda olan Covent Garden civarinda buyuk bir evde yasamisti ve babasi onu Ingiltere'nin en pahali ve cok iyi ismi olan Eton Koleji parali okuluna gondermistir. Okul siralarinda Thomas Arne ailesine bildirmeden muzikle ilgilenmeye ve muzisiyenlerle ilgi kurmaya baslamisti. Kiz kardesi Londra'nin en unlu kontralto sarkicilarindan biri olmak icin muzik calismalari yapmakta idi.

    Ama Eton Koleji'ni bitirince bir Londra'da avukatin yaninda calismaya baslayarak burada 3 yil calisarak bir hukukcu olma kariyerinde ilk adimlari atti. Fakat 1733de bu isi birakip bir besteci olarak calismaya basladi. Ilk yapimlanan opera eseri Rosamond idi ve o zaman sarkicilik kariyerinde ilerliyen kizkardesi Susannah Maria Arne basrolu oynadi. 1733-1776 doneminde Thomas Arne, muzikli oyunlar, masquelar, pandominalar ve operalardan olusan 90 kadar sahnelenen eseri bulunmaktadir. Bircok muzik eserlerinin metin ve notalari 1808deki Convent Garden'daki yangin dolayisiyla kaybolmustur.

    Thomas Arne 15 Mart 1737de babasi bir orgcu olan ve besteci "Geminiani"'nin ogrencisi olan sarkici Cecilia Young ile evlenmistir. Bu evlilikten bir cocuklari olmustur. Karisinin yakin akrabalari Londra muzik ve tiyatro impesariyo ve organisatoru oldugu icin Arne'nin operalarai ve muziksel oyunlari devamli yapimlanmistir. Arne'nin Masonlara bagli olmasi da kariyerine yardimci oldugu bildirilir. Arne Ingiliz krali veliahti Galler Prensi Frederick'in de destegini kazanmistir. Ancak Katolik oldugu icin zamanin diger Ingiliz bestecilerinin tam tersine olarak Thomas Arne hic dinsel kilise muzigi siparisi almamistir. Bununla beraber zamaninin cok populer Ingiliz muzisiyeni olmustur ve "Muzik Doktoru" unvan verilmis ve "Dr. Arne" olarak anilmistir,

    1741de Arne ilk defa bir Ingiliz devlet mahkemesinde (Chancery Court) bir muziksel eserlerin metinleri ve notalarini basip yayinlayan bir yayinevi aleyhine telif hakki ihlali ile ilk davayi getirmistir. 1755de Arne Dubline yaptigi bir turneden sonra 20 yil kadar suren bir evlilikten sonra karisinin deli oldugunu iddia ederek karisi Cecelia'dan ayrildi. Sonra ogrencilerinden olan soprano ve usun yetenekli cocuk sarkici olan Charlotte Brent ile iliski kurdu. Brent Arne'in birkac eserinde basrolu oynadi: "Thomas and Sally" (1760) ve "Artaxerxes". "Thomas and Sally" hic diyalog kapsamayan tumuyle sarkilardan olusan ilk Ingiliz komik opera idi. "Artaxerxes" operasi 18. yuzyilda Ingiltere'de en basarili ve en etkili opera eseri oldugu bildirilmektedir ve Italyan tipi Matasaia tipi librettolu ama Ingilizce olarak hazirlanmis bir "opera seria" eseriydi. Sonunda Arne ve Brent'in arasi bozuldu. Arne'in olmesinden hemen once 1777de esski karisi ile baristi.

    Thomas Arne 5 Mart 1778'de Londra'da olmustur. Mezari Covent Garden civarinda St.Paul Kilisesinde bulunmaktadir.

+ Yorum Gönder


Hızlı Cevap Hızlı Cevap


:
yhs-ddc_bd